Hoe kúnnen we de Bijbelse profetieën lezen?
Er zijn feitelijk maar twee manieren waarop we de Bijbelse profetieën kunnen lezen:
1. Symbolisch
De eerste manier is de symbolische of de allegorische.
Dit is de methode volgens de vervangingstheologie, die bedacht is door Origenes (185-254 n. Chr.) en Augustinus (354-430 n. Chr.).
Hierbij worden de oudtestamentische beloften voor Israël toegepast op de kerk, met als argument dat Israël de Here Jezus heeft verworpen.
Om die reden zouden alle beloften, niet de oordelen, overgegaan zijn op de kerk.
Concreet betekent dit dat als er in het profetische woord gesproken wordt over Israël, huis van Jakob, Sion,
Jeruzalem, dochters van Jeruzalem, muren van Jeruzalem enz. dat dit allemaal symbolen voor 'de kerk' of voor 'de gelovigen' zijn geworden.
Oftewel: de letterlijke betekenis is verloren gegaan. Rest slechts een symbolische of geestelijke betekenis voor de kerk.
Wat die betekenis is, staat niet vast. Dat mag elke lezer zelf weten. Meestal wordt alles vertaald met 'de kerk' en toegepast op 'de kerk'.
Als voorbeeld enkele teksten die gaan over de toekomst van Israël en de verklaring van de Kanttekeningen bij de Statenvertaling:
Enkele voorbeelden van de Vervangingstheologie
Ons commentaar: We zien in de rechter kolom duidelijk dat er bij de symbolische uitleg niet veel overblijft van de oorspronkelijke Bijbeltekst.
Vele details die de Here toch niet voor niets geeft, gaan op deze manier verloren.
Bij de eerste tekst bijvoorbeeld worden de twaalf stammen van Israël afzonderlijk genoemd. Wat is de zin daarvan als het om de ontelbare gelovigen van alle tijden gaat?
Het profetische Woord kent honderden van deze details die de Heere juist gegeven heeft opdat wij zullen geloven dat Hij God is,
opdat wij gewaarschuwd zullen zijn als die dingen ook werkelijk gebeuren.
Door de symbolisch uitleg wordt het profetische woord van haar Goddelijke kracht en doel beroofd:
"Voordat het kwam, deed Ik het u horen, opdat gij niet zoudt zeggen: Mijn afgod heeft het gedaan en mijn gesneden of gegoten beeld heeft het beschikt." (Jes. 48: 5)
2. Letterlijk
De tweede manier om de profetieën te lezen is de letterlijke. Jeruzalem is Jeruzalem, Sion is Sion en Israël is Israël.
Daarbij geloven we dat alle beloften die de Heere aan Israël gedaan heeft, niet aan de kerk, maar aan Israël vervuld worden. Precies zoals de tekst zegt.
Hoe moeten we de Bijbelse profetieën lezen?
Dit is wel de belangrijkste vraag die steeds weer terug komt.
We zijn van mening dat we de Bijbelse profetieën als regel letterlijk moeten lezen, net zoals we met de rest van de Bijbel doen,
precies zoals de gemeente van de eerste eeuwen dit gedaan heeft.
De symbolische manier van lezen doet de Schrift dermate geweld aan dat de profetieën onleesbaar worden.
We zijn dan ook van mening dat deze symbolische manier van lezen de belangrijkste reden is dat de profetieën door velen niet of nauwelijks worden gelezen.
Ze zijn immers onbegrijpelijke taal geworden.
Vele beloften zijn onvoorwaardelijk, die zullen uitkomen, ook al gelooft maar een klein restant van het volk in de Here:
"Als zijn kinderen Mijn wet verlaten en in Mijn bepalingen niet gaan, als zij Mijn verordeningen ontheiligen
en Mijn geboden niet in acht nemen, dan zal Ik hun overtreding met de roede straffen en hun ongerechtigheid met slagen.
Maar Mijn goedertierenheid zal Ik bij hem niet wegnemen en in Mijn trouw niet falen." (Ps. 89:30-33)
Het gaat bij deze onvoorwaardelijke beloften vooral om de nationale beloften.
Aan de persoonlijke beloften, zoals het eeuwige leven en de persoonlijke zegeningen, is wel de voorwaarde van geloof verbonden.
We zouden grofweg kunnen zeggen dat de nationale beloften van Israëlals volk zeker vervuld zullen worden,
maar dat niet elke afstammeling van Abraham, Isaak en Jakob daar deel aan zal hebben. Alleen zij die geloven in de Messias, de Here Jezus Christus.
Alleen zo is voldaan aan de onvoorwaardelijke trouw van God die alle beloften, die Hij aan het volk gedaan heeft,
zal vervullen en daarnaast aan de eis van geloof voor ieder mens persoonlijk, Jood en heiden.
Deze nationale toekomst van Israël is te vergelijken met een trein, die ingepland is om te gaan rijden en ook zal gaan rijden,
ongeacht het aantal reizigers (gelovige Joden). Maar wie geen kaartje heeft (d.w.z. niet behouden is) en niet instapt, gaat niet mee.
Bij bovenstaande regel (letterlijk lezen) moeten we nog twee dingen opmerken:
a) De letterlijke interpretatie sluit niet uit dat er in het profetische Woord ook vele symbolen genoemd worden, maar die zijn door hun beeldspraak over het algemeen gemakkelijk te herkennen.
Het beest uit de zee, het beest uit de aarde, de hoer, de bergen, de vele wateren enz. (uit Openb. 13 en 17) worden in de tekst zelf als symbolen aangewezen en verklaard.
Ter plekke of op een andere plaats.
b) En natuurlijk hebben al die profetische Bijbelgedeelten ook geestelijke dimensies. Daar is het Nieuwe Testament duidelijk over.
Wij zijn ook Gods volk, wij hebben ook deel aan het nieuwe verbond, wij zijn geestelijk ook kinderen van Abraham enz.
Maar die geestelijke toepassing dat mag nooit ten koste gaan van de lettrlijke betekenis van een tekst.
Wat de profetieën, als we ze letterlijk lezen, zeggen over de toekomst, ziet u binnenkort onder het kopje "Wat zeggen de profetieën over de toekomst?".